Algemene Voorwaarden
Op al mijn diensten zijn onderstaande Algemene Voorwaarden van toepassing.
Hoewel deze voorwaarden een duidelijke basis bieden, vind ik menselijkheid belangrijk. Wanneer omstandigheden veranderen of iets onduidelijk is, sta ik altijd open voor overleg en een eerlijke afstemming.
Hoewel deze voorwaarden een duidelijke basis bieden, vind ik menselijkheid belangrijk. Wanneer omstandigheden veranderen of iets onduidelijk is, sta ik altijd open voor overleg en een eerlijke afstemming.
Uitzondering
Voor de onderstaande diensten wordt steeds een afzonderlijk contract opgemaakt, waarin de specifieke afspraken worden vastgelegd. Dit geldt voor:
– specifieke bedrijfsopdrachten
– verkoop van kunst
– kunstopdrachten en kunstprojecten
Voor de onderstaande diensten wordt steeds een afzonderlijk contract opgemaakt, waarin de specifieke afspraken worden vastgelegd. Dit geldt voor:
– specifieke bedrijfsopdrachten
– verkoop van kunst
– kunstopdrachten en kunstprojecten
Voor deze projecten wordt telkens een projectgericht contract opgesteld.
Wanneer je mijn diensten afneemt, ga je akkoord met deze voorwaarden. Heb je vragen over een bepaling? Neem dan gerust contact met mij op.
Ruth Kumara
Artikel 1 – Betalingstermijn
De facturen moeten betaald worden binnen een termijn van
30 dagen na hun datum.
In B2C relaties kan de consument verzoeken om betalingsfaciliteiten indien deze niet in staat is het verschuldigde bedrag in één keer te betalen, dit binnen de maand nà factuurdatum + 3 werkdagen.
Artikel 2 – Gevolgen van laattijdige betaling
Volgt geen tijdige betaling en/of verzoek tot afbetaling binnen de vooropgestelde termijn, dan zullen intresten, schadebeding en extra kosten opvorderbaar worden en wel in volgende mate :
In B2B relaties
worden intresten op 12 % bepaald, tenzij een hoger bedrag wordt voorzien bij handelstransacties (conform de Wet van 02/08/2002-artikel 5). Deze intresten worden gerekend vanaf 1 maand nà factuurdatum.
Het schadebeding is gelijk aan 10 % van het openstaand factuurbedrag, met een minimum van 125;- euro. Zodra de ingebrekestelling van een advocaat uitgaat, is de schadevergoeding gelijk aan de minimum-RPV bedoeld in artikel 1022 Ger. W. en waarvan het tarief is vastgesteld in het KB van 26/10/2007, geïndexeerd.
Extra kost : er is tevens een forfaitaire invorderingskost van 40 euro verschuldigd.
Bij B2B betekent het aanvaarden van de factuur, ook het aanvaarden van huidige factuurvoorwaarden.
Ten aanzien van B2C relaties zal een verwijlintrest en een schadevergoeding betaald moeten worden conform art.l XIX.4. WER
De eerste herinnering kan ten vroegste verzonden worden 30 dagen nà verzending van de factuur. Deze herinnering is kosteloos en vermeldt geen intresten/schadebeding. De consument krijgt 14 dagen extra betaaltermijn hierna (te rekenen vanaf de 3de werkdag nà verzending van de aanmaning per post of vanaf de dag nà elektronische aanmaning). Hierna volgt een 2de betalingsherinnering waarbij wèl intresten, schadebeding en extra kosten kunnen gerekend worden.
De verwijlintresten over de nog verschuldigde sommen moeten door consumenten worden betaald tegen de referentie-intrestvoet, meer acht procespunten. Deze beginnen te lopen vanaf de kalenderdag volgend op de datum van verzending van de eerste herinnering.
De forfaitaire schadevergoeding zal als volgt worden berekend:
a) openstaand saldo tot en met 150 euro : 20 euro
b) openstaand saldo tussen de 150,01 en 500 euro: 30 euro, vermeerderd met 10 % van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 euro ;
c) opstaande slado vanaf 500,01 euro : 65 euro, vermeerderd met 5 % van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500 euro met een maximum van 2.000 euro
Extra kost : elke tweede en bijkomende herinnering mag maximaal 7,5 euro kosten, bovenop de portkosten.
De onderneming zal ook alle andere verdere werkzaamheden voor een klant staken zo de facturen niet op correcte wijze worden vereffend.
Artikel 3 - Wederkerigheid
Al deze bepalingen zijn eveneens van toepassing als de klant een vordering op de onderneming zou hebben en laatstgenoemde in gebreke blijft haar (terug)betalingsplicht na te komen binnen de maand + 1 werkdag nà de belofte tot betaling.
Artikel 4 - Klachten
Klachten en/of bezwaren op ontvangen facturen dienen binnen de
14-dagen te worden geformuleerd per aangetekend schrijven om als geldig protest in aanmerking te komen.
Artikel 5- Geschillen
Bij geschillen zijn in B2B relaties de rechtbanken van de woonplaats van de ondernemer bevoegd en in B2C relaties de rechtbanken volgens de woonplaats van de consument.